11: Co zrobić jak Twój samolot ma znaczne opóźnienie?

11: Co zrobić jak Twój samolot ma znaczne opóźnienie?

W ostatnim czasie opóźnienia samolotów stały się swoistą plagą. Wielokrotnie słyszeliśmy w mediach o wielogodzinnych opóźnieniach samolotów w stosunku do rozkładu lotów. Zdarzały się nawet opóźnienia kilkudniowe, kiedy pasażerowie zmuszeni byli w nieludzkich warunkach „koczować” na licznych lotniskach Polski i Europy. To bardzo nieprzyjemna sytuacja, na którą nie mamy żadnego wpływu, a która potrafi popsuć nam wakacje, zepsuć nasze plany, spowodować, że nie zdążymy na następny samolot, a nawet zrujnować zdrowie fizyczne i psychiczne nas i naszych najbliższych.

Nasuwa się tu więc pytanie, co możemy w takiej sytuacji uczynić? Jakie konkretnie prawa przysługują nam jako pasażerom takiego opóźnionego samolotu?

W pierwszej kolejności bardzo istotna uwaga natury praktycznej: W przypadku opóźnienia proszę koniecznie udać się do przedstawiciela lotniska i zażądać jakiegoś dokumentu potwierdzającego opóźnienie naszego lotu (zaświadczenie czy notatka o opóźnieniu lotu). Będzie to potem dowód wykazujący sam fakt spóźnienia samolotu (gdyby np. przewoźnik lotniczy wypierał się przed sądem, że samolot był spóźniony).

Na wstępie muszę zastrzec, że prawa, o których napiszę poniżej, przysługują nam wyłącznie od przewoźnika lotniczego, czyli linii lotniczej, którą mieliśmy lecieć, a która ma opóźnienie (np. Small Planet, Wizzair, LOT, Lufthansa, itp.) i do niej konkretnie trzeba się zwracać z roszczeniami. Bez znaczenia jest zatem to, czy kupiliśmy bilet na sam przelot samolotem, czy też lecimy w ramach wycieczki lub wczasów zorganizowanych przez biuro podróży. Adresatem tych roszczeń może być bowiem tylko przewoźnik lotniczy. Odpowiedzialność biura podróży to zupełnie inne zagadnienie.

Po drugie, zauważyć również należy, że prawa pasażerów uzależnione są od czasu opóźnienia, czyli o ile godzin lot jest opóźniony w stosunku do planowego startu. Jeżeli lot nie jest opóźniony o wskazaną poniżej minimalną liczbę godzin to prawa te nam nie przysługują.

Po trzecie, istotnym kryterium wpływającym na nasze prawa jest odległość lotu liczona w kilometrach, zgodnie z rozkładem lotu.

I tak, jeżeli nasz lot jest opóźniony w stosunku do planowego startu o dwie lub więcej godzin w przypadku lotów do 1.500 kilometrów lub o trzy lub więcej godzin w przypadku wszystkich lotów wewnątrzwspólnotowych dłuższych niż 1.500 kilometrów i wszystkich innych lotów o długości pomiędzy 1.500 a 3.500 kilometrów; albo o cztery lub więcej godzin w przypadku wszystkich innych lotów, jako pasażerowie mamy prawo otrzymać bezpłatnie od przewoźnika lotniczego posiłki oraz napoje w ilościach adekwatnych do czasu oczekiwania.

Podkreślić również trzeba, że gdy oczekiwany w sposób uzasadniony czas odlotu nastąpi co najmniej dzień po terminie poprzednio zapowiedzianego odlotu, jako pasażerowie mamy prawo otrzymać bezpłatnie od przewoźnika lotniczego zakwaterowanie w hotelu w przypadku, gdy występuje konieczność pobytu przez jedną albo więcej nocy oraz transport pomiędzy lotniskiem a miejscem zakwaterowania (hotelem lub innym).

Chciałbym jednak szczególnie zwrócić uwagę na to, że w przypadku opóźnienia o co najmniej 3 (trzy) godziny, jako pasażerowie mamy prawo do zryczałtowanego odszkodowania pieniężnego w wysokości: a) 250 EUR dla wszystkich lotów o długości do 1.500 kilometrów; b) 400 EUR dla wszystkich lotów wewnątrzwspólnotowych dłuższych niż 1.500 kilometrów i wszystkich innych lotów o długości od 1.500 do 3.500 kilometrów; c) 600 EUR dla wszystkich innych lotów niż loty określone powyżej.

W związku z tym pamiętajmy o naszych prawach i nie dajmy się „zbyć” linii lotniczej, które często próbują zastąpić roszczenia pasażerów jakimiś tańszymi „substytutami”. Sam kilkukrotnie byłem pasażerem opóźnionego lotu i skutecznie wyegzekwowałem przysługujące mi prawa.

Dodaj komentarz

Close Menu